با توجه به مجموعه اخبار منتشرشده تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت، وضعیت راهبردی کنونی در منطقه را میتوان «بنبستی فعال با وزنۀ شکننده» توصیف کرد: ما با نهادینهسازی سیستم عوارض در تنگه هرمز و اصرار بر عدم خروج اورانیوم غنیشده، در پی تثبیت دستاوردهای نظامی و اقتصادی خودمان هستیم، در حالی که آمریکا با مصرف نیمی از ذخیرۀ راهبردی موشکهای «تاد» و فشار همزمان از سوی اسرائیل و کنگره، توانایی جنگ تمامعیار جدید را ندارد و صرفاً از طریق تهدید، محاصره دریایی و دیپلماسی سازمان ملل تلاش به عقبنشینی ایران میکند. از آنجا که میانجیگرانی چون پاکستان و عمان نتوانستهاند بر اختلافات اساسی (عوارض هرمز در برابر آزادی کشتیرانی، و خروج اورانیوم در برابر ماندن آن در خاک ایران) فائق آیند، محتملترین سناریو تداوم «نه جنگ، نه صلح» تا اواخر تابستان و سپس تشدید تدریجی درگیریهای محدود (سایبری، پهپادی و موشکی) خواهد بود، مگر آنکه بحران عرضۀ انرژی در ماههای آینده فشار حداکثری را بر هر دو طرف برای پذیرش یک توافق ناقص و شکننده تحمیل کند.
00:45 - 22 May 2026