اولا که نرخ ارز در دهه ٨٠ هم ثابث نبود ولی دلیل تورم کمتر در این دهه عدم قیمتگذاری جهانی مواد نفتی، معدنی و پتروشیمی برای فروش به داخل کشور بود که در دهه ٩٠ این خشت کج بنا نهاده شد و سهامداران پتروشیمی، معادن و فولادی ذینفع گرانسازی ارز شدند. https://B2n.ir/j83832
Replying toسؤال بهتری از معتقدین به ارز عامل تورم،دهه هشتاد که ارز ثابت بود چرا تورم های 15 تا 20 درصدی داشتیم؟چرا ژاپن با تورم زیر 5 درصد،پول ملی اش در چندسال اخیر کاهش ارزش شدید داشته یا به عبارتی ارزهای خارجی گرانتر شده اند در آن کشور؟نوسانات روبل روسیه چرا با تورمش سازگاری ندارد؟میتوان همچنان مثال زد