@motaal2dReplying toثنویتی که گفتین برگرفته از ایران باستان و اعتقادات گنوسیان هستش ، خدای خیر و خدای شر ، اما یک مدل دیگه از ثنویت هم وجود داشته بصورت خدا ی بزرگ لایتناهی و غیر قابل شناخت و خدایی که کوچکتره و میشه اونو تا حدودی درک کرد و خالقه ، مثل ان سوف و یهوه در کابالا...تشکر از مطالبتون
Replying toارادتنه اینطور نیست، ثنویت کابالیستی هم در بحث شخینا و یهوه کاملا دوگانهگرا هست🌺
@Filmosophy19hReplying toاینطور نیست عزیز، متاسفانه توجیههای من دراوردی از شرک یهودی در مراکز آکادمیک غربزدهی داخلی خیلی زیادهاساسا شخینا مفهومی ثنوی هست و به همین دلیل پژوهشگران مطرح کابالا مثل گرشوم شولم به خاطر همین مفهوم بخشی از متون یهودی رو به متون گنوسی کابالا اسم گذاری کرده